Annons:
Etikettmisslyckade-bilder
Läst 1082 ggr
UlrikaG
1/23/07, 4:21 PM

Gröntonade bilder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Passade på att fota i snön idag, vet ju inte hur länge den ligger kvar här i Göteborg ;)

Testade att använda handflatan för att ställa in vitbalansen, men det gick inget vidare.

Bilderna blev gröna i tonen med mycket blått.

Som denhär.

Varför?

Vad mer kan jag tänka på?

Förutom att fota i RAW ;)

Tacksam för tips :)

Annons:
UlrikaG
1/23/07, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär blev det när jag använde mig av funktionen autocolor i PS.

Martin
1/24/07, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag testade det tips som jag lärt mig här på sidan.

CTRL+L för att få upp levelsbilden, sedan väljer man en svart, en vit en grå "punkt" i bilden. Här valde jag först den svarta (inringad) sedan den vita (inringad) och sedan letade jag mig fram via den grå för att hitta ett resultat jag blev nöjd med.

Stenkanterna i forsen blev för blått resultat, till slut hittade jag en punkt (en av de ljusare i det nedre inringade området) och fick detta resultatet.

Din variant med autocolor fungerade nog lite bättre denna gången måste jag säga, men på de flesta bilder jag testat så har min egen variant gett ett i mitt tycke bättre resultat. Intressant hur olika färger kan påverka olika metoder att nå fram till ett resultat!

mvh Martin

UlrikaG
1/24/07, 10:22 PM
#3

Åh, det måste jag testa!

Bra att få lite mer tips på hur man kan redigera färgerna :)

Robert
1/24/07, 10:54 PM
#4

#0, du kan ställa in vitbalansen mot snön. Jag har aldrig provat det själv men rent logiskt så borde det fungera.

Hälsningar

Robert

UlrikaG
1/24/07, 11:03 PM
#5

#4, se, det tänkte jag inte ens på :)

skall testa det och se hur det blir :)

Baabwaf
2/2/07, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

RAW hjälper inte alls i det här fallet. Det hjälper om du skall ha mer möjligheter att redigera eller jobba med en bild men hjälper inte mot högdagrar och allmänt utbrända bilder.

 En "bra" bild går att fixa till lite i PS och en dålig bild är och förblir dålig i sin helhet, vare sig du är aldrig så bra eller dålig i PhotoShop.

 Däremot går det att få även en helt kass bild att blir fantastisk i PS genom att bearbeta de fragment som faktsit finns i den dåliga bilden/grundmaterialet.

 Just den här bilden har mycket grönt, antagligen för att du använt fel Vitbalans eller för att kameran har blivit lurad av ngt med all snö, vilket inte alls är ovanligt när det är så mycket vita ytor och skarp sol inblandat.

Skall du ha rätt på detta i efterhand, så är det inte alltid (sällan) som "autoinställningar" fungerar bra. Med tanke på att det antagligen redan använt just autoinställningar, så är detta beviset.

 Du får kort o gott lära dig, prova, testa, fundera, prova igen osv med PhotoShop eller liknande program för att se hur de olika funktionerna och reglagen påverkar din bild.

 Finns Ingen genväg till detta, hur gärna vi än vill. När du väl lärt dig, då går det däremot mycket snabbare att hitta en möjlig väg ur olika problematik.

Skickar med en bild som jag snabbt provade på. Inget resultat att hurr över eller att det är ngt bra men det ger en fingervisning om att det vist är möjligt att ändra olika förhållanden i bilden.

Annons:
emmaa
2/2/07, 12:30 PM
#7

#6 Varför hjälper inte RAW, det går ju hur bra som helst att ställa om vitbalansen?

Baabwaf
2/2/07, 12:56 PM
#8

#6 Varför hjälper inte RAW, det går ju hur bra som helst att ställa om vitbalansen?

Till Vitbalans och info i bilden är RAW det absolut (vad jag vet iaf) bästa.

 RAW RÄDDAR inte en utfrätt bild eller är ngt "konstnärsprogram" som med enkla autoinställningar och stark övertro funkar hur man än tar en bild.

 Det är En Möjlighet att få så mycket info som möjligt i sina bilder att arbeta med senare när de hamnar i datorn. Det är ett helt "oförstört fprmat" som inte är påverkat av  ngt annat. Det är bara och endast det sensorn "såg" och tog emot.

Det är inte ngt som räddar ngt. En utfrätt bild Är en utfrätt bild. Sen ka ndet visst i originalfilen (den vi dskuterar just här) finnas info tillrcligt för att få fram lite mer struktur i snö mm .. inte alls otroligt men det tror jag inte beror på om det var RAW, TIFF eller JPG som användes, utan inställningar i kameran.                (basic inställningar)

Många har för mycket övertro till olka format och teknik som finns i olika apparater eller program. Visst är det till otrolig hjälp när det är ytterligheter man söker .. men till "vanliga enkla" bilder, så är det bätre att lära sig fotografera i grunden, än att leta dyrköpta lösningar, som inte är den egentliga lösningen på problemet.

Robert
2/4/07, 6:09 PM
#9

Använda och hantera ljuset är viktigare nu med det digitala formatet än vad det har varit med film.

Hälsningar

Robert

Cavello
4/20/07, 11:10 PM
#10

Du får mäta vitbalansen mot snön :) Fungerar utmärkt.

Upp till toppen
Annons: