Annons:
Etikettläsvärt
Läst 6984 ggr
storost
1/19/10, 9:46 AM

Kalibrering av bildskärmen

Att kalibrera skärmen

på fotosidan.se. Bra beskriven, hur man lätt och enkelt kan kalibrera bildskärmen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
1/19/10, 10:30 AM
#1

Tack för den informativa länken. Att kalibrera sin skärm är inte helt lätt och därför tror jag många struntar i det. Med den här artikeln tror jag det blir något enklare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Lynxx
1/19/10, 9:44 PM
#2

En bra site: TFT Central - Calibration Guide

…med länkar t siter med free software bl.a.

/L

NikkieNikon
1/19/10, 10:39 PM
#3

yes!

tog äntligen tummen ur röven och kalibrerade min skärm för första gången.

jag måste säga att det verkligen var värt det! jisses vilken skillnad det blev.

MonisN
1/19/10, 10:44 PM
#4

#3 Hur gjorde du?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


NikkieNikon
1/20/10, 12:47 AM
#5

#4 Jag har massa knappar på skärmen, en meny/enter-knapp samt plus och minus för att ändra ljusstyrka etc.

Det här är dock en 4 år gammal skärm så jag skulle gissa på att du har en annan.

MonisN
1/20/10, 10:29 AM
#6

#5 Ja du har rätt, jag har en annan som är 9 år nu, men fortfaranade hänger med. När jag köpte den var det en kanonskärm och anpassad för bildbehandling, så jag har alltid varit nöjd. Nu är det iaf dags att byta upp sig. Jag var mest nyfiken på om du använde något instrument för att kalibrera. Länken som storost har tipsat om beskriver kalibrering utan instrument. Om man ska kalibrera rätt måste man följa vissa värden som visas i länken.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
HakanKrakan
1/20/10, 9:07 PM
#7

Bra info :)

NikkieNikon
1/20/10, 9:09 PM
#8

#6 Nej, kalibrerade gjorde jag utan instrument. Har varit mycket noga och det gick åt ett par timmar med massa velande tills det äntligen blev bra.

MonisN
1/21/10, 10:24 AM
#9

Jag hämtade min nya skärm igår, en Eizo 2243, så idag blir det spännande att se hur det blirGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
1/21/10, 11:37 AM
#10

Lycka till! Gör du kalibreringen med eller utan program?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
1/21/10, 4:31 PM
#11

#10 Det följde med programvara för kalibrering, Eizo EasyPIX, och jag sitter precis nu och ska börja med detta. Det behövs verkligen för det vita är lite grådaskigt och vissa bokstäver går åt det röda hållet. Får se om jag lyckas!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
1/21/10, 4:33 PM
#12

#11

Det gör du säkert!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

HakanKrakan
1/21/10, 6:35 PM
#13

Hmm, funderar på att köpa en spyder 3 elite eller något annat liknande, eller det kanske är onödigt?

Annons:
MonisN
1/21/10, 6:46 PM
#14

Nu har jag fått ordning på kalibreringen och det blev otroligt bra! Min gamla skärm var inte alls dålig trots att jag aldrig kalibrerat den så var färgerna i stort sett de samma som den nya skärmen. Men storleken på skärmen och ljuset var ett lyft.

#13 Jag hörde att spyder 3 pro har en ganska krånglig manual, förmodligen samma med elite. Jag hade först tänkt köpa den, men eftersom det följde med Eizo:s egen programvara blev det inte aktuellt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Vargkvinnan
11/24/13, 1:41 AM
#15

Jag sitter med en Andersson tv skärm inkopplad till min laptop och håller på att bli galen när jag försöker kalibrera för foto… Kanske är bättre att dra ut den och köra på laptop skärmen när man ska behandla bilder?

Inkanyezi
11/24/13, 7:31 AM
#16

Skärmarna till bärbara är oftast inte särskilt bra, eftersom de ser olika ut beroende på i vilken vinkel man ser dem. Det gäller LCD. Har man däremot en OLED-skärm, så duger den troligen bra.

Vargkvinnan
11/25/13, 8:09 PM
#17

Är en Andersson LED tv skärm bättre då?

Inkanyezi
11/25/13, 9:32 PM
#18

Troligen är den bättre. LED är en teknik som visar samma färg oberoende i vilken vinkel man ser den.

Vargkvinnan
11/26/13, 10:36 PM
#19

Hmm ok då får jag försöka kalibrera den då. Fast man kan inte ändra gamma inställningarna desvärre.

Vargkvinnan
11/26/13, 10:39 PM
#20

Funderar även på om man kanske ska köpa en begagnad dataskärm att ha enbart för redigering av foto? 

Finns det några som är bra för sånt?

Annons:
Inkanyezi
11/27/13, 7:57 AM
#21

Om man kalibrerar via grafikkortet, så pillar man inte på några inställningar på skärmen, utan den ska stå i ett "neutralt" läge, som brukar vara en av de fasta inställningarna, exempelvis för 5000 K. Gamma ändras i grafikkortet i datorn.

Begagnad skärm är sällan den allra ljusaste idén, eftersom de blir sämre med åren, men om man inte har råd, kan man vara tvungen att hålla till godo med det. Det finns en hel del CRT-skärmar (tjocka), som ofta slängs, och EIZO är ett rätt säkert kort. Men skärmmarknaden är en djungel, och det kan vara idé att kolla tester.

JazzBass
11/27/13, 8:20 AM
#22

Det har inte direkt med kalibrering att göra, men jag är tveksam till att jobba på en TV-skärm om den inte är full-HD och förhållandevis liten. Speciellt skärpning blir svårt, och man får se till att ha extra skärpning i TV:n avstängd eller åtminstone inte inställd på för högt värde. TV-skärmar är gjorda att betraktas på längre håll än dataskärmar, som ofta därför har högre faktisk Upplösning (pixlar per tum) än TV-skärmar då de är mindre till storleken.

Men att välja mellan en medioker TV-skärm och en halvtaskig laptopskärm som ser olika ut beroende på betraktningsvinkel och har lågt bitdjup är inte så roligt, så att satsa på en skärm enbart eller mestadels för foto är ingen dålig idé, om man tänker syssla ens lite mer seriöst med fotoredigering. Tror nog att en begagnad skärm kan funka utmärkt. Har inte märkt att skärmarna jag använt har blivit sämre med tiden. Hellre en begagnad skärm av hög klass med 5-10 år på nacken än en förmånlig ny, skulle jag säga rent instinktivt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: