Annons:
Etikettövrigt
Läst 4397 ggr
Jojsan
9/10/10, 4:01 PM

tips på vattentät kamera alt. skydd till system?

Familjen ska fara till hurghada i egypten i oktober och där ska det självklart snorklas och vara en stor del i vatten. Då tänkte vi köpa en vattentät kamera (kompakt). Någon som har erfarenhet av någon sådan kamera som är speciellt bra, någon som ni rekommenderar? Den får gärna ha möjlighet till manuell exponering, om det går.

Sen har jag även sett att det finns några slags påsar man kan köpa och lägga in kameran i:

http://www.ewa-marine.com/index.php?id=700

Eftersom jag har en systemkamera skulle jag ju hellre fota med den, under vattnet. Men då vet jag inte alls hur säkert detta är. Är det någon som har testat detta? Hur funkade det i så fall? Jag är ju rädd att det inte ska vara nog tätt. Man vill ju inte förstöra kameran.

Så tips mottages gärna!

Annons:
Inkanyezi
9/10/10, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En vattentät kompakt som komplement till systemkameran är aldrig fel, och det kan vara onödigt att skaffa undervattenhus till systemkameran, eftersom man sällan har idealiska förhållanden för fotografering under vattnet. Kvalitén på bilderna blir tillräckligt bra med en bra kompakt.

Märket som har haft vattentäta modeller längst är Olympus. Jag har inte någon personlig erfarenhet av dem, men med tanke på att de har varit med längst tror jag att Olympus är ett säkrare kort än konkurrenterna. Den enda vattentäta kamera jag har haft var en Minolta, på den tiden som man använde film, och den var helt värdelös, så jag skulle absolut prova kameran innan jag gav mig ut på resa med den.

(Mitt omdöme "helt värdelös" bygger på två egenskaper hos kameran. Den var visserligen tät, men när man tog ner den djupare än en halvmeter, tryckte baksidan så hårt mot filmen, att motorn inte kunde dra fram, utan man var tvungen att ta upp kameran till ytan för att kunna ta en bild till. Det andra var att Minoltas "autofokus" på kompakter inte var autofokus, utan en zonfokusering, med två fixfokuslägen, det ena på ungefär en meter, och det andra på ungefär tre meter. I praktiken blev det inte en enda skarp bild med Minoltas kompaktkameror eller den gula täta.)

En sak som är värd att tänka på är att inte använda blixt under vattnet, eftersom en blixt mycket nära objektivet lyser upp partiklar i vattnet som är nära kameran, så att man inte ser det som är längre bort. Att kunna stänga av blixten är alltså viktigt på en undervattenskompakt.

Jojsan
9/12/10, 1:54 PM
#2

#1 Tack för alla tips! Det är mest olympus vi har kollat på också så det verkar ju bra.

Skulle ändå vilja att någon som använt en sån här ewa marine "påse" till kameran skulle säga sina åsikter? Men det lutar mest åt en kompakt ändå.

Inkanyezi
9/12/10, 2:42 PM
#3

Jag har använt Ewa Marin påse, och jag tycker att det är besvärligt. Det funkar, men man måste fylla påsen med luft innan man går ner, så den har ganska mycket flytkraft. Om man ska ner djupt är det svårt att få med sig den om man inte sätter en rejäl tyngd på, och när den kommer ner en bit så blir den tyngre eftersom luften trycks ihop. Om man inte fyller luft, så kommer den att tryckas mot kameran när man kommer ner, så att man inte kan röra objektivet. Man måste alltså fylla luft i påsen precis till den volym som passar djupet där man ska vara.

Det är främst flytkraften, positiv och negativ, som besvärar. Det är ganska jobbigt att dyka med en grej som har mycket flytkraft. Ett hårt skal har hela tiden samma tyngd/flytkraft.

Jalking
9/13/10, 3:17 PM
#4

Kolla också Pentax Optio W90. Jag har nyligen köpt den men inte testat den i vatten än. Däremot har jag haft en förfader till den i många år och utsatt den för massor av olika blöta äventyr utan ha stött på några problem.

Jojsan
9/14/10, 5:03 PM
#5

#3 Ok, det är såna saker man inte tänker på om man inte vet om det, i alla fall inte jag. Verkar besvärligt. Det får nog räcka med en kompakt, borde funka mycket bra.

#4 Tack för tipset! Ska kika på den.

Jojsan
9/20/10, 12:24 AM
#6

Det blev faktiskt en Pentax Optio W90! Den är beställd så den har inte kommit ännu. Ser fram emot att testa den.

Annons:
Jalking
9/20/10, 1:24 AM
#7

Se där. Grattis till en trevlig kamera.

Upp till toppen
Annons: