Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Fototeknik

Komposition del 3. Diagonaler och djup.

2006-02-20 22:46 #0 av: BMJ

Då var vi framme vid tredje delan av temat komposition. Denna gång tar vi tag i diagonaler och funderar på hur vi kan skapa ett djup och rörelse i bilden

Komposition del 3. Diagonaler, kryss och djup.

 

Hej och välkommen till del 3 av artikelserien om komposition.

Förhoppningsvis så har ni redan tittat på de 2 föregående artiklarna i ämnet. Del 1 beskrev vad komposition är och varför vi skall lägga ner lite jobb på detta. Del 2 handlade om horisontaler, vertikaler och kors. Till del 2 finns även en tråd där alla intresserade kan lägga in sina egna bilder ur temat. Den här delen kommer att handla om diagonaler, kryss som uppstår när 2 diagonaler möts och hur vi kan få fram djup i en bild som är alldeles platt.

Både vertikalen och horisontalen har sin rörelse men den sker i bildplanet, I sidled eller höjdled. Diagonalen däremot ger en rörelse in i bilden. Med diagonalen kan vi ge en känsla av djup i bilden. Blicken följer diagonalen och under den rörelsen tar man del av bildinnehållet. Diagonalen har 2 riktningar, från vänster eller från höger. För oss i västlandet som läser från vänster till höger så är det naturligt att en diagonal börjar till vänster och går mot höger. Sen kan den ha olika lutning, uppåt eller neråt åt höger. Vi kan hjälpa till att förstärka rörelsen genom att låta motivet i bilden att röra sig åt samma håll. När jag har läst om detta ämne så ser jag att det råder delade meningar om vilken diagonal som ger starkast djupverkan. Så det överlåter jag till er själv att bestämma.

Här har vi en diagonal som med hjälp av personen får en riktning in i bilden.

Den här är enbart uppbyggd med diagonaler men bilden saknar ändå djup. Det behövs alltså något mer för att skapa djupet i en sådan bild.

Precis som när vertikaler och horisontaler bildar ett kors så bildas ett kryss när diagonalerna möts. Bilden blir oftast mer spännande och det blir lite ordning och reda.

Den här från Lilla Torg i Malmö är en av mina favoritbilder. Här var det bara att sitta och vänta tills det kom någon gående och på rätt ställe.

Storstruten från Öckerö är ett typexempel på korskomposition. Här får jag fram lite rörelsekänsla genom att ha lite mer luft framför fågeln än bakom.

 

Om man väder på bilden så att den flyger åt vänster så  tycker i alla fall jag, att rörelsen försvinner. Det kan bero på vår vana att läsa från vänster till höger.

Om det blir för mycket linjer i bilden så kan den bli väldigt rörig speciellt om det är en färgbild.

 

Den här bilden består av en mängd linjer som gör bilden lite "orolig". Om vi förstärker linjerna så ser det ut så här.

 

Finns det andra sätt att skapa djup i en bild förutom att utnyttja en diagonal? Självklart finns det några till. Vi kan använda centralperpektivet, luftperspektivet, överlappning och genom att dela upp bilden i förgrund, mellandel och bakgrund.

Det klassiska sättet att framhäva djupet är det sk. centralperspektivet som gör att alla parallella linjer går ihop i en punkt inom eller utanför bilden.

Centralprspektivet används oftast vid landskapsfotografering där alléer, vägar, diken mm leder ögat in i bilden. En kortare brännvidd (vidvinkel) ger en starkare känsla av djup.

Luftperspektivet bygger på att föremål på större avstånd blir diffusa och inte lika klart framträdande som föremål på närmare håll. Använd gärna lite längre brännvidder (tele) då dessa bättre framhäver luftperspektivet.

Här är det dimma över vättern som skapar djup tillsammans med båtarna i förgrunden.

Ett 3:e sätt att framhäva djupet är överlappningen. Det är precis som det låter när ett föremål överlappar ett annat. Inget konstigt alltså. Även här fungerar det bäst med längre brännvidder då centralperspektivet inte blir lika tydligt.

 Den här bilden saknar allt djup enligt metoderna ovan. Här är det överlappningen som gör att man får ett intryck av avstånd.

Djup kan också skapas genom att dela upp bilden i olika delar. Förgrund, mellandel och bakgrund. Oftast kan man bara lägga skärpan på en del av bilden och då sannolikt den del som är viktigast. Närbelägna föremål placeras oftast nederst i bild.

Den här bilden bygger på uppdelningen av för/mellan-och bakgrund, men även dimman hjälper till att få fram djupet. Bilden är också uppbyggd av en mängd diagonaler.

Kom ihåg att dessa "kompositionsregler" bara är en hjälp för att för att få en bättre bild. Det går naturligtvis att medvetet bryta mot dessa för att göra en annorlunda bild. Att lära sig att se och kunna använda de linjer och mönster som finns kräver övning och ännu mera övning. En dag så sitter de i ryggmärgen och då behöver man inte tänka så mycket på det. Kompositionen kommer av sig själv, men till dess så är det bara att jobba på.

Resultatet vill jag gärna se i Forumet under:

----> "Komposition del 3. Diagonaler och djup"

Lycka till! 

/Benny

 

Relaterade länkar

Av: BMJ

Datum för publicering

  • 2006-02-20
Anmäl
2006-02-22 02:06 #1 av: Martin

Precis som de två första - en kanonartikel. Mer sånt här! :o)

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2006-03-07 10:42 #2 av: rumpino

mm otroligt trevligt o läsa .. fast jag blir mest tagen av bilderna .. =)

Anmäl
2006-03-09 13:22 #3 av: Roger

Har börjat förstå varför alla gamla bilder jag tagit är så ointressanta att titta på.Tänk om man vetat åtminstånde lite av allt  detta.:(

Anmäl
2007-02-12 23:28 #4 av: Martin

Satt och tittade igenom olästa trådar och upptäckte att denna markerats som oläst, tillsammans med ett otal andra de senaste dagarna. Synd att en massa lästa trådar dyker upp som olästa... i de flesta fall. Dock är det trevligt när så här bra artiklar dyker upp. Har läst igenom din artikelserie igen, och har nog ännu större behållning av den nu än tidigare.

Kanoninitiativ, tack!

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2007-02-16 20:05 #5 av: Robert

marnyman, för min del är det rätt kul och gå tillbaka i mellanåt och läsa igenom saker och ting på nytt, det gamla hamnar liksom i ett nytt perspektiv.

Hälsningar

Robert

Anmäl
2007-10-12 18:45 #6 av: fotokrafs

Vem har tagit bilderna och vart är de fotade?
*Tycker det ser ut som Hjo hamn på vissa bilder"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.