Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Fototeknik

Gör en diffusionsbox för fotografering

2005-08-27 14:59 #0 av: Robert

För att fotografera små saker på nära håll utan att få konstiga skuggor och reflexer är det bra om man har en diffusionsbox. En diffusionsbox är en vit halvgenomskinlig behållare som du kan lägga föremålet du vill fotografera i. När du belyser det utifrån blir det inga skarpa skuggor eller reflexer. Så här kan du göra en enkel diffusionsbox på några minuter.

Du behöver två saker, förutom tid. Material att göra själva boxen av och en eller flera ljuskällor. Jag köpte en vit vattendunk för 119 kronor på Granngården och en 150-watts halogenstrålkastare med hållare för 69 kronor på Jula.

UttagFör att kunna lägga objektet du vill fotografera i boxen och få en öppning att fotografera genom, måste du göra ett hål i plastdunken. Rita ut var du vill ha det. Jag gjorde hålet på den kortsida där handtaget och locket satt.

Skär, klipp eller såga upp hålet. Jag började skära med en vass kniv. Där plasten var för tjock använde jag ett bågfilsblad. Bågfilen gör kanterna fula, men det går bra att jämna till dem efteråt med kniven. 

När du har gjort öppningen är diffusionsboxen klar.

DiffusionsboxPlacera föremålet du vill fotografera inuti boxen. Belys det utifrån med en eller flera ljuskällor så att det ser ut som du vill ha det. Använder du en ljuskälla får du en diffus skugga. Använder du flera ljuskällor från olika håll blir det inga skuggor alls. Experimentera tills du blir nöjd. Om kameran vill använda blixt är dina ljuskällor för svaga. Då får du antingen skaffa starkare ljuskällor eller ställa kameran på stativ. Om du tar bilder med blixt kommer du förmodligen att få just de reflexer du ville undvika med diffusionsboxen.

MoleskineTill höger ser du ett exempel på hur en bild kan bli när du använder diffusionsboxen. Anteckningsblocket är belyst från höger med en 150-watts halogenlampa. Det ger en svag skugga på vänster sida.

Slutligen vill jag tacka Aktietrader som kom med förslaget att göra en diffusionsbox på det här sättet.

Relaterade länkar

Av: Niklas

Datum för publicering

  • 2005-08-03
Anmäl
2005-11-24 23:12 #1 av: Robert

Att lägga in ett gråkort i boxen innan man tar en serie utav bilder är ett bra tips för att få rätt färgåtergivning.

Läs mer här!

Robert

Anmäl
2007-02-09 13:49 #2 av: Mandrakonian

Kanon tips Robert!

Anmäl
2007-02-13 18:38 #3 av: Robert

#2, skoj att du gillar artikeln. Nu kan jag inte ta åt mig äran då jag har fått artikeln från niklas på Prylar iFokus.

Hälsningar

Robert

Anmäl
2007-02-13 19:13 #4 av: jaqueline

Gud vad smart! men blir den inte lite väl liten?

Jaqueline

Anmäl
2007-02-13 21:01 #5 av: Robert

#4, för mindre objekt passar den nog bra, men om det är något större så är det bättre att leta upp något annat.

Robert

Anmäl
2007-09-15 01:25 #6 av: Proosen

Halkade in här pga. tips om diffusionsboxen. Skulle man inte kunna göra ett besök hos lokala bonden och köpa loss en sån där tokstor dunk som konstgödnings-/bekämpningsmedel kommer i?

Då får det plats ganska stora saker där inne, nästan så man kan krypa in sjäv och fota på plats så att säga.

Ska snarast göra mig en sån här fotodunk, det är ju helt genialiskt enkelt och inte speciellt dyrbart heller.

 

Tack för tipset. 

Niclas, modellbyggare in spe

medarbetare på Modellbygge iFokus!

Anmäl
2007-09-15 03:01 #9 av: pellepiano

Ja dunken är fiffig. Min första "box" var en stol med ett lakan över så det blev som ett tält. Fungerade oxå bra.

Anmäl
2008-11-06 22:42 #10 av: tony123

hej Robert.

vilken objektiv skulle du rekommendera för att få bästa resultat när du fotograferar smycken ex ringar ,hänge och örhänge mm

själv har jag en canon rebell, tycker du att det är en rätt camera och vilken objektiv passar till det?

tack i förhand

tony

Anmäl
2008-11-06 23:18 #11 av: RaggeNo1

Hej.

Om man vill ha en större måste man ju kunna göra hål på långsidan istället.

Just a thought! =)

Anmäl
2008-11-07 14:54 #12 av: Inkanyezi

#10 Jag är visserligen inte Robert, men jag kan ju svara på frågan.

Bästa objektiven för att ta små grejer är makroobjektiv.

De som kan passa finns i brännvidderna 50, 90 och 135 mm. Längre objektiv är i regel bättre, eftersom man kan jobba på längre avstånd, vilket ger bättre perspektiv och mindre risk att skugga föremålet och skärpedjupet kan bli större genom att avståndet är stort. Bara när föremålet som ska fotograferas är mycket litet behöver man en kortare brännvidd för att få det förstorat på sensorn.

Om kameran har fullformats sensor så bör man använda 90 eller 135 mm och om den har mindre sensor funkar 50 mm bra.

Om man inte vill lägga ut för ett makroobjektiv, så kan man använda satsobjektivet, zoomen som följer med vid många kameraköp, och då sätter man på en försättslins (eller två); med 2 dioptrier får man en halv meters avstånd och med 3 dioptrier ungefär en fot. Sedan ställer man in storleken man vill ha med zoomen som vanligt. Försättslinser är relativt billiga, och de ger tillräcklig bildkvalité för de flesta ändamål om man bländar ner lite. Objektivets avståndsinställning kan justera avståndet inom några centimeter, så man kan använda automatskärpa tillsammans med försättslins. Man grovställer, med objektivet inställt på oändligt, genom att flytta kameran tills man tycker att det ser skarpt ut och flyttar den några centimeter närmre, sedan låter man automatskärpan göra fininställningen. Avbildningsskalan sköter man med zoomning.

När man har en diffusionsbox kan man få föremålet helt frilagt utan skuggor genom att lyfta diffusionsboxen från underlaget och belysa underifrån också. då blir det absolut inga skuggor och på bilden ser föremålet ut att sväva fritt. När man spar som png eller gif kan man lätt få bakgrunden transparent när man spar en sån bild. Till webben och i en del kataloger är det bra att ha föremålet helt frilagt.

Lite större föremål kan man lyfta från underlaget för att få mindre skuggor, genom att lägga något under. Jag brukar använda en vit polyetenskumplast som ofta används i förpackningar.

Saker som ska hänga kan hängas i en tunn nylonlina som man sedan tar bort i Photoshop om den syns. Man kan också sträcka trådar som stöd för föremål som man ställer in, och sedan göra photoshopoperation om det behövs för att trådarna inte ska synas. Man kan ha några strategiskt placerade hål i boxen för att sträcka såna nylontrådar.

Bilden som jag har lagt med är en transparent png och den är tagen med genomlyst underlag. Den är tagen med en kompaktkamera (G7) och på relativt långt håll, längsta brännvidden på omkring en meters avstånd och utan försättslins. Det är ett eluttag av den typ som NATO använder, taget från den sida där det kopplas in. Om man tar bort locket så är det ett vanligt jordat eluttag inunder, och med speciella stickkontakter med bajonettlåsning precis som locket, kan man få det helt tätt. Eluttaget är ungefär 7 cm i diameter.

http://foto.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=977eee47-8df5-47e2-8bb6-6c46f81e2b42

 

 

Anmäl
2008-11-07 18:10 #13 av: ProblematicalMe

skitbra :D 

Anmäl
2008-11-08 00:09 #14 av: Inkanyezi

Jag kanske borde nämna hur jag frilade den.

Jag gjorde bilden ljusare, så att bakgrunden blev helt vit.

Det räcker iofs för att man ska se eluttaget frilagt, men om man vill lägga det någonstans där exempelvis text går nära själva bilden, måste bakgrunden vara transparent, eller om man vill lägga bilden över en annan bild.

Transparensen gjorde jag genom att efter att ha sparat som psd öppna bilden i Irfanview och sedan spara den med transparens. När dialogrutan för vilken färg som ska vara transparent kommer upp klickar jag i den vita omgivningen. Visserligen blir alla högdagrar som når upp till vitt då transparenta, men det är inte något allvarligt fel. Man slipper på så sätt använda lassoverktyget eller något annat knep med maskning för att frilägga, man har sas frilagt redan när man knäpper, och resten är redigering för att få bilden utan bakgrund så att man kan kombinera in den i layouten. Det är betydligt enklare än att försöka klippa efter konturerna på motivet.

När man i Irfanview vill spara i samma mapp som ursprungsbilden ligger är det enklast att inte välja "spara som" utan i stället välja "spara" och ändra filtypen i dialogen som kommer upp. När man väljer png eller gif fråger programmet om man vill ha den transparent och sedan får man upp en dialog där man klickar i den "färg" som ska bli transparent; i det här fallet vitt.

Så grunden för att lätt kunna frilägga ett föremål är att, om det går, ta bilden med helt vit bakgrund och sedan helt enkelt ta bort bakgrunden.

Och jag kanske skulle svara på det där om Canon Rebel också.

Alla systemkameror är väldigt bra för att ta bilder av små smycken som ringar och örhängen, rebellen är en av de bättre. Men för den som inte har en sån kan en enklare kamera också göra jobbet. Det hänger till stor del på fotografen, för i sista hand är det ju inte kameran, utan fotografen som tar bilden.

Anmäl
2008-11-27 23:15 #15 av: mimmibackman

Guhva vilket bra tips! :) borde ju vara bra om man håller på med vattenexperiment :)

Anmäl
2008-11-27 23:44 #16 av: Vargkvinnan

Tack så jätte mycket för det braiga tipset!!

Anmäl
2009-07-11 01:16 #17 av: jooo

Köpte en box för att fota smycken på Kjell & Co som jag skall prova på semestern. Det är en box ihopfällbar i väska inkl 2 lampor, stati v och fyra dukar i olika färger för att lägga under föremålet. Se www.kjell.com och fototillbehör och ljustält för produktfotografering. Kanske någon som har erfarenhet av den?

Anmäl
2009-07-11 01:38 #18 av: Inkanyezi

Inte just den, men kom ihåg när du använder lampor att vitbalansera för att få rätt färger.

Du kan, som Robert nämner, lägga in ett gråkort och ställa vitbalansen mot det, men det kan faktiskt vara enklare att ställa den mot den vita duken som du har belyst med lamporna. Om ljuset är för starkt för att vitbalansera, så flytta bort lampan en liten bit. Se till att inget annat ljus är tänt i rummet då. Så mäter du vitbalansen mot en vit yta på insidan av ditt tält.

Det är inte alltid man vill ha det helt jämna ljuset som man får i tältet när man belyser lika från båda sidor. Det kan bli mer modellerande ljus genom att bara belysa från en sida, eller placera lamporna till exempel en uppifrån och en från sidan. Ljuset blir lite mindre diffust och får mer riktning om lampan står nära tältet, och det blir mjukare när den är lite längre bort.

Det är bättre att köra med vanliga lampor, som t.ex. en liten bordslampa eller en skrivbordslampa, i stället för bygglampan som du ser på Roberts bild. Dom blir hemskt varma, och det är risk för att man bränner tältet om den står nära. En viss brandrisk alltså. Det gör inget om man har svagare ljus, det blir bra bara man ställer vitbalansen rätt. Saker som inte flyttar på sig kan man ta med lång slutartid utan problem.

Roberts plastdunk har en stor fördel, och den är ganska bra för exempelvis små smycken. Den kan lyftas från underlaget, exempelvis genom att hänga upp dunken i små hål som man gör upptill, så att bottnen på boxen ligger helt fri, och så kan man belysa så att undersidan försvinner på bilden och få föremålet "svävande".

När man använder tält är det lite mer begränsat för det mesta, men jag gjorde för länge sedan ett tält av en stol, som pellepiano, där jag tog bort sitsen och lade en transparent skiva där i stället, så att jag kunde få föremålet fritt och belysa det också underifrån. När jag ville ha helt vit bakgrund så belyste jag bakgrunden under skivan, som låg långt utanför skärpan, så det såg ut som om det som låg där låg helt fritt i luften.

Men en plastdunk är enklare, bland annat för att den har rundade hörn som också släpper igenom ljus diffust, så att man inte har några kanter som man måste undvika att få med på bilden.

Lycka till med tältet.

Anmäl
2009-07-11 15:42 #19 av: Jenca

super bra tips! Har en hel drös här hemma med såna dunkar, alltid bra att ha när man tränar hoppning med hästarna ;) Ska försöka sno en o fixa en sån där grej :D Dunken måste vara vita va?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.