Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Fotografera makro & stillbilder. Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Fototeknik

Komposition del 1-Lite teori

2006-01-20 21:42 #0 av: BMJ

I några artiklar skall jag behandla ämnet komposition. I del 1 kommer jag att skriva lite om teorin. Lite "tungt" kanske men det är nog av betydelse för er för att förstå vad det handlar om. I följande artiklar komer jag att beröra de olika kompositionselementen. Parallellet med dessa artiklar kommer jag att öppna strängar där alla intresserade kan delta och visa sina (väl)komponerade bilder. Jag hoppas dessa artiklar skall ge er förutsättningar för att ta bättre bilder.

 

Komposition:

Del 1: Grundläggande teori

Vad menas med komposition   och vikten av en bra komposition.

När man hör ordet komposition associerar man väl snarast till musik. Kompositören arrangerar en massa noter så att skön musik uppstår. Liknelsen med en bildkompositör (grafiker, konstnär, skulptör osv.) är stor. Fotografen skall ordna ett antal bilddetaljer så att en "skön" bild uppstår. Kompositionen är inget självändamål utan den skall förstärka en bild, göra den mer harmonisk/disharmonisk, skapa djup, fartkänsla osv.

Fotografen och andra bildskapare använder olika element för att bygga upp kompositionen tex. linjer, ytor, färger, gråskalor, strukturer, kontraster. Rätt använda skapar dessa en komposition som kan vara spännande, rytmisk, ge riktning/rörelse mm. Den kan även vara dynamisk eller lugn och harmonisk.

Konstnären har en fördel gentemot fotografen. Konstnären har ju möjligheten att fritt komponera sin bild. Han kan förändra världen efter sina egna tankar. En fotograf har andra förutsättningar då vi inte kan förändra verkligheten på samma sätt. Visserligen har Photoshop och andra bildbehandlingsprogram ökat denna möjlighet jämfört med den gamla analoga bildframställningen. De flesta av oss är dock inte så duktiga på bildredigering att vi kan förändra bilden i någon större utsträckning, utan att det syns tydligt. Alltså får vi göra det bästa redan vid fotograferingstillfället.

Att lära sig de enklaste teorierna inom bildkomposition är inte särskilt svårt men det kräver en hel del övning. Fotografen bör känna till dessa regler så att de, så att säga, sitter i ryggmärgen. Ni har väl hört att "tillfället kommer som en snigel och försvinner som en blixt". Det gäller alltså att kunna reagera snabbt och helst reflexmässigt.

Kom ihåg!  Kompositionen är ett hjälpmedel för att presentera bildinnehållet, men det är alltid bildinnehållet som är det viktigaste.

Den första frågan vi kan ställa oss är "vad är en bild?" Ljuset som kommer in i kameran bryts av linserna i objektivet och omvandlas till elektriska signaler i bildsensorn. Dessa signaler blir sedan ett mönster av olikfärgade punkter (pixlar) på kamerans bildskärm eller datorns monitor. Vi ser detta mönster av punkter och sedan tolkar hjärnan detta och skapar en bild. Man kan säga att bilden inte uppstår förrän hjärnan har tolkat informationen. Detta har faktiskt en betydelse för kompositionen då det innebär att det inte enbart är fotografen som skapar kompositionen, utan minst i lika hög grad bildbetraktaren.

Det är inte säker, snarast osannolikt, att olika människor uppfattar bilden och dess komposition på samma sätt.

När du står där med kameran och är beredd att ta din bild så har du redan innan du trycker på utlösaren vissa begränsningar. Det en är kamerans möjligheter, brännvidd på objektivet och inte minst bildformatet. Bildformatet är nog till 99% rektangulärt. Sidoförhållandet är oftast ca 3:4. Det andra formatet är det kvadratiska vilket är mycket ovanligt.

Man kan säga att rektangeln är mera "aktiv" än kvadraten. Rektangeln har i sig själv en riktning, då den är längre på ena hållet. Rektangelns utseende har stor betydelse för upplevelsen av bilden, det är en del av kompositionen. Man kan själv kreativt ändra sidoförhållandet i bildbehandlingsprogrammet för att förstärka en känsla i bilden.

En liggande rektangel ger intryck av vila, tyngd och horisontell rörelse medan en stående ger intryck av resning och vertikal rörelse.

I nästa artikel skall vi titta på 3 olika kompositionselement nämligen horisontalen, vertikalen och korset.

Och därefter, fotovänner, så får ni själva vara med och bidra med era egna väl genomtänkta alster....

Kommentera artikeln här! 

/Benny

 

Anmäl
2007-10-13 00:44 #1 av: [mingdie]

En bra artikel som jag tycker vi kör upp i toppen igen.

Eddie 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.